دوشنبه ۱ تیر ۱۳۸۸ - ۱۸:۵۱
۰ نفر

دبیر انجمن برنج ایران از تولید 2/2میلیون تن برنج در سال‌جاری خبر داد و گفت:

امسال نیازی به واردات برنج نداریم. درخواست دبیر انجمن برنج کشور از دولت برای ممانعت از واردات برنج در حالی است که در 2ماه اول امسال بیش از 227هزار تن برنج به ارزش حدود 190میلیون دلار وارد کشور شده است.

برنج با در اختیار داشتن 72/2 درصد سهم ارزشی و 17/3 درصد سهم وزنی از کل واردات 2ماه اول امسال، در رتبه سوم بزرگ‌ترین کالاهای وارداتی به کشور قرار دارد. با این حال، جمیل علیزاده شایق، دبیر انجمن برنج کشور، در گفت‌وگو با برنا در مورد واردات برنج گفت: در 3 سال گذشته به مقدار کافی برنج وارد کشور شده و تولید پارسال هم بیش از پیش‌بینی‌ها بود باتوجه به اینکه وضعیت تولید امسال هم بسیار خوب است؛ بنابراین میزان تولید برنج در سال‌جاری به علاوه ذخیره‌سازی‌هایی که در سال‌های قبل انجام شده، موجب بی‌نیازی کشور از واردات برنج به‌طور کامل شده است.

علیزاده شایق وضعیت تولید برنج در سال‌جاری را خوب توصیف کرد و گفت: خشکسالی را که برای امسال پیش‌بینی می‌شد، شاهد نبودیم و جز در استان‌های خوزستان، فارس و اصفهان کاهش سطح زیرکشت نیز نداشتیم، که البته در این استان‌ها کاهش سطح زیرکشت نامحسوس است و خیلی در میزان تولید برنج تاثیرگذار نیست.

وی در مورد کشت برنج  امسال در استان‌های شمالی عنوان کرد: 240 هزار هکتار زمین در گیلان، 240 هزار هکتار زمین در مازندران و 40 هزار هکتار از زمین‌های استان گلستان زیرکشت برنج قرار گرفته است.

دبیر انجمن برنج ایران با اعلام اینکه مجموع سطح زیرکشت در سال‌جاری تا 90درصد پارسال انجام شده است، گفت: پیش‌بینی می‌شود که تولید برنج کشور امسال بیش از 2/2 میلیون تن باشد.

وی افزود: در سال گذشته با وجود خشکسالی 1/2میلیون تن برنج در داخل کشور تولید شد، که البته خشکسالی برای استان‌های شمالی نداشتیم ولی بعد از اعلام سازمان هوا شناسی عده‌ای از کشاورزان محافظه‌کار در شمال کشور در مزارع خود اقدام به کاشت برنج نکردند.

علیزاده شایق در پایان با اشاره به اینکه تنها مشکل ما این است که مقداری برنج از سال گذشته در انبارها مانده است، توضیح داد: رئیس‌جمهوری دستور خرید این مقدار برنج تولید داخل  را که از سال 87 در کارخانجات شالی‌کوبی و انبارها مانده بود، دادند، اما کسی به‌دنبال خرید آن نرفته است.

کد خبر 84069

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز